Til toppen

Ladestasjonstester Elbil

Testing av elbil ladere

Elbil markedet har virkelig tatt av i Norge de siste årene, og mange bilprodusenter går i disse dager helt bort fra å levere kjøretøy som går på fossilt brennstoff. Dette stiller økte krav til antall ladepunkter, både til privat, men også offentlig bruk slik at man kan lade bilene sine mens man er på jobb, eller over natten. Mange har sikkert opplevd feil tilknyttet lading, og ikke minst er det viktig at ladepunktene er riktig installert og at det elektriske anlegget er designet for å takle belastningen fra lading av det antallet elbiler man har på stedet.

Fra og med juli 2022 kom det en endring i NEK 400:2022 som sier at det ikke lenger er lov å installere en jordet husholdningskontakt for bruk til daglig eller regelmessig lading av elbil. Med andre ord skal man bruke ladestasjon med Type 2 kontakt fremover. Dette innebærer naturlig nok at elektrikere må installere ladebokser både i private husholdninger og på offentlige steder. I tillegg må kanskje også øvrig elektrisk anlegg oppgraderes. Installasjonen må så klart testes og verifiseres slik at man er sikker på at alt er riktig.

Det finnes både testadaptere og dedikerte testinstrumenter for testing av Type 2 ladestasjoner. Dedikerte instrumenter har typisk den fordelen at de utfører en rekke tester uten at du trenger å koble til forskjellig test og måleutstyr i tillegg. Fordelen med testadaptere er at du har mulighet til å utføre flere typer tester både i forbindelse med installasjon og periodiske el-kontroller. Med testadapter kan du koble til installasjonstestere og oscilloskop for å teste installasjonen og å feilsøke på signal/kommunikasjon mellom ladestasjon og ebilen.

Kilder: BEHA-Amprobe, Fluke, Megger